söndag 29 januari 2012

Tågstickning



Tog tåget till Uppsala igår. Då blev det tid till några varv på min nästan bortglömda grytlapp. Den småblommiga sidan med vit bakgrund är färdig och på den andra växer nu en pampig solitär fram mot en röd botten.




Huvudmålet i Uppsala var att klämma och känna lite på garnerna hos Garngalleriet, en av mina favoritwebbutiker som i lördags hade tillfällig försäljning i en lokal på St Olofsgatan. Massor av härliga ullgarner, men jag besinnade mig och gick därifrån med en mycket liten påse med bara petrolfärgat, melerat Tynn Alpacka, naturvitt Rauma finull och turkos dansk pälsull. En av varje. Har en del idéer om vad det ska bli, men först måste några UFOn bli klara.



Lönehelg och allt - trots det lite sömnigt på stan. Men jag gillar Uppsala, stadskärnan är trevlig. Och - det finns två garnbutiker på bara några minuters gångavstånd. Yll & tyll hann jag inte med men jag botaniserade bland Tyg och rums lättskötta ullgarner. Lanett fanns i flera lite starkare färger, kan bli fint till en randig löparmössa.



På St Olofsgatan ligger den här biografen. Undrar om den är lika fin på insidan?



Hemslöjden bor i ett litet hus med rundad fasad. Kikade in och såg att det pågick en hantverkskurs där inne, kanske luffarslöjd, såg inte riktigt och ville inte pressa näsan mot fönstret.



Litet kafé. Stor, god laxmacka med pepparrotskräm. Kaffe med varm mjölk. Helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar