söndag 13 juli 2014

Ljusslinga i isländskt garn

Nu kan hemlisen avslöjas: en ljusslinga med stickade blommor och blad, Elves Lights. Mottagaren fick den i sina favoritfärger, blått, mörkblått och lite grönt.



Jag använde Lett-Lopi, både restgarner och nyköpta nystan och stickade med stickor 5 (skulle egentligen varit 5.5, men jag hade ingen ledig sticka i den storleken). Till de tio vita blommorna gick det åt drygt ett nystan naturvitt Lettlopi. Till fyra ljusblå blad gick det åt mindre än ett nystan.

Allt tovades i tvättpåse i maskin i 60 grader - tillsammans med den vanliga tvätten.


Själva stickningen var kanske inte så utmanande i längden, men det är som med mormorsrutor och andra "upprepningsprojekt": man får bita ihop och tänka på resultatet!

Det är roligt att omge sig med ull hemma, på alla upptänkliga vis, tycker jag. Därför ska jag nog sticka en Elves light även till mig själv. Måste bara klura på färgerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar