söndag 27 september 2015

Tulpansjalen

Det har varit en del baklängesstickning på vägen (jag och spetsstickning!). Så där tio långa varv var jag tvungen att backa, när det bara var tre mönstervarv kvar. Många tusen maskor... Men resultatet är fint. Tulpansjalen är mjuk och följsam, och den har fint fall.


Garnet är "beaded", det vill säga har vita små pärlor uppträdda redan från början, men jag ångrar nu att jag inte använde dem på ett smartare och snyggare sätt. Jag har stickat in dem i spetspartiet, men tror att de hade kommit mer till sin rätt på den slätstickade delen. Å andra sidan så ger pärlorna lite extra tyngd åt spetsen, och pärlorna på avmaskningsvarvet är jag nöjd med.


Nu ska jag bara vänja mig vid färgen, ett melerat garn i en färgskala från blek aprikos till korall är definitivt utanför komfortzonen.



Stickfakta:
Stickor: 3,25
Garn: AmiQs Silky Lace Multicolor Beaded, färg Carneole
Garnåtgång: 58 gram (inklusive pärlor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar