måndag 26 mars 2012

Motsatsen till tv-stickning



Jag har börjat lära mig tvåändsstickning. Här är resultatet av en fyra timmars kurs hos Handlaget i Tungelsta. Uppläggning, räta maskor, kedjegång och överst en ”kyperbård à la Lisa”. Måste träna mycket mer innan tekniken känns självklar, men oj vad snyggt det blir med tvåändsstickat!



Tvåändsstickning kräver koncentration. Så här såg det ut hemma, dagen efter kursen när jag skulle göra varv två på kyperbården. Det blir lite snurrigt, garnet löper framför, nej nu ska det löpa på baksidan – och hur ska garnet snos i skarven mellan varven..?

Det var bra att vi inte var så många på kursen, man behöver stöd i nästan varje moment, när allt är nytt. 




Vi stickade med stickor 4, perfekt för nybörjare. Annika (till höger på den övre bilden), vår guide till tvåändsstickningens sköna konst, hade skaffat oss finfina, korta stickor i trä – de kan verkligen rekommenderas!





Vanligast är att man använder ullgarn när man stickar tvåändsstickning, men här är bildbevis på att det går utmärkt även med bomullsgarn.



Annika visar ”bibeln” för tvåändsstickare.


Till sist ett citat från Dödergöks blogg  –  där finns mycket fina tvåändsstickade saker och frågor och svar om tekniken.

”Är det inte väldigt svårt?
Nej det är det inte.



1 kommentar:

  1. Åh, så fint det blir! Jag och min väninna gick oxå en kurs hos www.stickkurs.se, Den var toppen, över förväntan!
    Precis som du skriver så behövs MYCKET stöd, och det fick vi!
    Vi hade 2 stycken lärare, lyxigt värre! Ingen behövde vänta på sin tur, och det var sköööönt!//Ewa

    SvaraRadera