tisdag 19 februari 2013

Rätt färg men fel garn



Så här ser Vormorgun ut nu. "Kroppen" är klar och jag har hunnit en bit på det mönstrade oket. Det blev inte alls bra med det hemfärgade oranga garnet som jag testade med först. Färgen var finfin, men det blev alldeles för tjockt med dubbelt garn. Och enkelt blev för tunt. Så vad göra? Leta i garnskåpet, förstås... Där hittade jag ett Malabrigo sockgarn i en tegelfärgad nyans - det är det som syns på bilden - och det funkade bra dubbelt.

Färgen sticker ut ganska mycket, och det var precis vad jag eftersträvade, men även kvaliteten - slät och lite glansig - är annorlunda jämfört med Lettlopi-garnet. Det hade förstås varit allra snyggast med orange Lettlopi, men har man köpstopp så har man. Och det är roligt att experimentera med olika garner.

Stickningen ser väldigt ojämn ut, men jag tror inte det är mitt fel - Lettlopi är lite ojämnt, helt enkelt. Det är mysigt att sticka i, och när stickningen ligger i knät känns som att det är ett litet varmt djur som ligger där. Mysigt, som sagt!


P.S. Måste bara kommentera förra helgens syfestival. Jag var inte där, trots att jag var väldigt sugen på att få klappa Tant Koftas garner. Men jag är nöjd med att jag lyckades hålla mig ifrån Älvsjö, för jag har ju faktiskt köpstopp, och får inte köpa några nya garner...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar