måndag 13 januari 2014

Sjalexperimentet klart

Jag blev inte nöjd med den melerade spetskanten på min sjal. Så jag repade upp ett antal timmars stickning och började om.


FÖRE. Så här såg det ut. Det som stör är att övergången mellan det randiga, rätstickade och det melerade spetsmönster inte blir snyggt. Petitess? Kanske...



EFTER. Så här ser det ut nu. För att få en "lugnare start" på spetskanten, plockade jag upp och stickade det första varvet med svart garn. Sedan tog jag fram resterna av det enfärgade ullgarnet som jag stickade min Fairy snowcap av. Evighetslånga och tråkiga varv ("yo, purl 2 tog, yo, purl 2 tog...") pågår just nu - men snart är det klart!

P.S. Det melerade sockgarnet på den övre bilden tycker jag mer och mer om. Jag har nästan bestämt mig för att använda det till en Rockefeller som ligger i min kö på Ravelry.

1 kommentar:

  1. Så fint det ser ut. Är man inte nöjd så brukar det vara det bästa att repa upp, annars kommer man bara irritera sig. Plocka upp med svart var smart :)

    SvaraRadera