tisdag 6 maj 2014

Garnköp i Lissabon

Semester innebär garnspan. Det blev inte så mycket av detta under aprilsemestern, men en härlig garnaffär hann jag med.

Efter att ha läst på lite om Lissabons garnutbud (det finns garnspan hos Stick och brinn) kom jag fram till att om jag skulle besöka en enda garnbutik, så var det RetrosariaRua do Loreto 61.


Jag spanade efter ett skyltfönster, men det fanns inget - butiken ligger nämligen inte i gatuplan. Men till slut hittade jag porten med nummer 61. Den stod öppen, och ovanför de fina postboxarna inne i trappuppgången fanns en diskret skylt.



Trappan var mörk, och jag undrade mer än en gång om jag kommit rätt, särskilt när jag kom upp till en stängd dörr. Ryckte lite lamt i dörren, fick inte till rätta knycken - men då öppnades den inifrån.

Efteråt har jag förstått att det nog var stickdesignern och butiksägarinnan själv, Rosa Pomar, som släppte in mig, och som jag handlade av. "Läs på bättre i förväg!" är nu min skarpa uppmaning till mig själv!


Retrosaria är en trevlig garnbutik med garner man gillar om man är mer åt ull- än åt billig akryl-hållet. Fina tyger finns också. Men jag har ingen fullständig garnguide, för när jag insåg att det fanns portugisiska garner struntade jag i allt annat (som jag nog kan köpa hemma).


Rosa Pomars eget garn Beiroa verkar väldigt trevligt, det känns ganska grovt men ska bli mjukt efter tvätt.

Jag såg en ny Pop spots framför mig och plockade raskt åt mig rött, brunt och beige. Sen funderade jag på om det inte vore roligare med en randig kofta med röd huvudfärg, så jag tog en extra röd härva. Utifall att!

Sen var det skojigt att hitta svenskt ullgarn i en portugisisk garnhylla - ser ni vad det står på etiketten?


Garn från Herrvik, Nykvarn! Som jag inte kände till sedan tidigare. Måste kollas upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar