tisdag 19 maj 2015

Helt galen garnfärgning

Varning! Sluta läsa här om du irriterar dig starkt på korkade personer.


Det här ser ju riktigt bra ut. Exakt den nyansen jag ville ha på mitt hemfärgade garn. Det ska bli en Slanted sleven-kofta.

Men vägen till den perfekta färgen - oj, oj... Jag vill nästan inte berätta om det, så dumt har jag burit mig åt. Men kanske kan det hjälpa någon, så att ni inte tänker lika fel som jag.

Allt börjar med att jag vill testa Karin Öbergs nya ull- och linblandning, Kalinka 21. Jag skickar efter garnprover och det finns många fina färger, men ingen av dem är vad jag är ute efter just nu. Jag har ju bestämt mig för orange, åt det rödaktiga hållet.

Tänka, tänka... Kan man färga garnet själv? Ja, det är klart. Och har jag inte Jeaba kallvattenfärg hemma? Jodå.

Det blir en beställning på tre härvor garn, vackra mjukt vita härvor kommer med posten.

Färgningen inleds, jag går inte in på proceduren men det är lite pyssligt. Ner med härvorna i färgbadet, och - ja, det ser ganska lovande ut ända tills garnet fixerat klart något dygn senare.

Dags att skölja.

Mystiskt. Det ser ut som att färgen inte riktigt har fäst..? Hjälp, det ser ut som ett tvåfärgat raggsocksgarn, å nej... vitt och orangerött. Ganska fint, men absolut inte vad jag vill sticka en tunn kofta i.

Vad har hänt? Den som känner till Jeaba-färg har nog redan räknat ut det. Den färgen är till för animaliska fibrer. Och kommer lin från djur? Nej, just det... Det är alltså bara ulltråden som tagit åt sig färg, lintråden är helt opåverkad. Vilket hade varit hur självklart som helst för en tänkande stickare.

Goda råd dyra. Kanske finns det bättre sätt att lösa problemet på, men jag skaffar i alla fall färg från Färgkraft och gör en ny infärgning som färgar lingarnet.

Kontentan av detta:
Garnet blev fint, lite lagom melerat i den perfekta orangeröda färgen, men jag vill inte tänka på vad de här tre härvorna har kostat mig, både i pengar och framför allt tid. Jag har också lite dåligt samvete för att jag har misshandlat det fina garnet. Så i helgen ska jag nog lägga upp till min nya kofta, och sen ska jag bara se framåt och försöka glömma den här historien!

2 kommentarer:

  1. Men det blev ju i alla fall den nyans du ville ha till slut. Det kommer bli finfint.

    Jenny

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det blir ju inte riktigt som man tänkt sig alla gånger. Lade själv just upp ett inlägg om en liten stickfadäs, skönt att se att man inte är ensam om att vara lite klantig. :)

    SvaraRadera