måndag 12 november 2012

Hemfärgad halskrage

Jag har länge funderat på vad jag ska hitta på med mitt egenhändigt färgade Vital Superwash-garn (se tidigare inlägg om Jeaba kallvattenfärg), jag har tre fina melerade färger: grönt, rödlila och orange. Men bara 50 g av varje.


Men så hittade jag det rätta mönstret, i en av sticktidningarna som jag köpte i New York i somras: Knitscene accessories 2012 som innehåller massor av roliga små projekt. Så nu busstickar jag nästan dagligen på min Equilibrium Cowl. Mönstret finns på Ravelry - visst är det snyggt!?!

Blixtbilden är däremot hemsk, men vad gör man i november?

Jag stickar på rundsticka nr 4. Det gröna garnet är på sidan med chevron-mönster (vet inte vad det kallas på svenska) och det rödlila på sidan med zickzack-mönster (just påbörjat på bilden). Jag hade inget vitt garn av samma kvalitet, men hittade ett nystan vitt Rauma finull som jag kombinerar med en tråd vit mohair. Det blir mjukt och fint, men tjockt, så när halskragen viks dubbel kommer den garanterat att stå för sig själv... Jag skulle nog egentligen rekommendera ett lite tunnare garn till denna krage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar