söndag 25 november 2012

Vante Pernilla


Jag hade en helt annan vante som stod på tur. Men så visade vår sticklärare Karin K på HV skola några olika varianter på Pernilla-vanten som hon designat. Och då var det klippt förstås.

Vanten stickas i Spelsau-garn som finns i många vackra färger. Och de kan förstås kombineras nästan i det oändliga. Förra måndagen hade några av kurskamraterna på HV med sig sina varianter av Pernilla, men då hade jag inte kameran med - annars hade det varit skoj att visa hur samma mönster kan bli så olika beroende på färgval. Men det blir säkert fler fotochanser.

Jag har bara kommit en liten bit på min vante, (stickar med stickor 1,75... det kommer att ta tid!) men jag har hunnit använda alla fyra färgerna: Brungrått, beige (med guldlyster!) och två röda nyanser. På bilden syns mönsterstickningen i närbild, men man ser knappt skillnaden på den orangeröda och den kallare röda.

1 kommentar:

  1. jag såg just "samma" vante på Fantastick, och hennes färgval är ju lite annorlunda än ditt. Båda färgvalen är lika läckra, samtidigt så ser man ju hur olika resultatet blir:)

    SvaraRadera