söndag 13 maj 2012

Vårlätta ben

Till sist har lite skön löpkänsla börjat infinna sig efter alla tröga pass. Efter uppvärmning och en aning löpskolning sprang jag intervaller i skogsspåret.

1+1+2+4+2+1+1 minuter. Inte något sprinttempo direkt, men betydligt snabbare än mitt distanstempo.

Man ska vila lika länge som man springer, men med det upplägget blir vilotiden lite för lång tycker jag, så i dag blev det gåvila i snabb takt tills pulsen sjunkit till lagom nivå - sen körde jag igen.

Löpskolningen förresten, den har snudd på revolutionerat mina träningspass. I stället för att följa minsta motståndets lag och falla in i en långsam, lätt stel lunk efter uppvärmningsminuterna, kör jag några övningar med varierande löpsteg. Sen springer jag som vanligt. Fast med bättre hållning (åtminstone temporärt), lite smidigare och i bästa fall med lätta ben. Man ser säkert lite knasig ut när man kör höga benlyft och tripping (ja, inte samtidigt...) ensam i skogen, men det får man bjuda eventuella åskådare på.

Vissa distanspass, när det har varit extra motigt, har jag ibland mitt i passet kört löpskolning i några minuter. Och benen känns alltid lite lättare efteråt. Rekommenderas, alltså! 

marathon.se kan man både läsa om löpskolning och se en film som visar stegen.


Dagens vårintervaller
Tid: 43.15
Medelpuls: 140
Maxpuls: 159
Kommentar: Lindblomsgrönt. Jag tror det är kulören för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar