tisdag 28 augusti 2012

Piriformis ställer till det

Nu har jag fått en trolig diagnos: inte muskelbristning i baksida lår (som jag själv var inne på), utan en spänd piriformismuskel (sitter djupt inne i skinkan) som ger upphov till falsk ischias.

Det finns hur mycket som helst att läsa på nätet om denna åkomma, så jag tänker inte gå in på detaljer här. Men när jag googlade som bäst hittade jag Din träning.se som har en fantastisk muskelkarta, man kan klicka på varje muskel för att hitta vilka övningar som tränar just den muskeln.

Hur som helst känns det bra att ha kommit problemet på spåren. Men att springa känns mindre bra. Testade några minuter på löpband, för att värma upp, i förra veckan men det kändes obehagligt i låret och höger hälsena var inte heller hundra. Så jag har löpvilat sedan 16 augusti. Tränat på gym, använt roddmaskinen...

Blir så löpsugen. Särskilt med alla större lopp i antågande (även om jag inte tänkt springa alla) - Tjejmilen, Stockholmsloppet, Lidingö... Det är ju den här årstiden man ska vara i bästa form.

Testar kanske att springa lite ute i morgon, en lugn och fin runda bara för att få livsandarna åter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar