måndag 13 februari 2012

Strategi inför Lidingö

Jag hade en ullundertröja för mycket på mig och fick ta av vantarna redan efter 10 minuter, men annars fick jag ett perfekt löppass på lunchen. Strålande sol, nästan bara vit snö. Varierat: på villagator, cykelvägar och bredvid ett skidspår i ett friluftsområde inte långt från jobbet.

Hälsenorna höll sig i schack. Inga smärtor under högerfoten.

Så jag har börjat fila på en strategi för att klara Lidingöloppet i slutet av september. Jag är ju inte 20 längre, så här handlar det om att inte belasta i onödan. Avstå från backträning och löpintervaller - så länge snön ligger kvar i alla fall.

Så här tänker jag:
  • Hålla konditionen igång med ett medelpass spinning i veckan.
  • Eventuellt också ett pass spinnintervall  - i väntan på att kunna springa löpintervaller på barmark.
  • Fortsätta rehabträningen, kombinera detta träningspass med löpning på band. Lägga på lite bålträning (har skaffat ett redskap som jag förväntar mig mycket av - mer om det senare!). 
  • Springa ute två pass i veckan, varav ett ska vara minst 50 minuter. Detta pass ska bli lite längre för varje vecka så att det i april någon gång är 90 minuter.
Ungefär så. Jag gillar inte att vara fast i för mycket rutiner, men för att komma i den form jag vill krävs det lite struktur.

Har ingen aning om vad det är för tempo jag håller nu när jag lufsar runt ute i snön. Med tanke på pulsen förmodligen inte särskilt imponerande... Jag är sugen på att testa hur länge jag orkar springa på löpbandet i 5-minuterstempo (inspirerad av Sub50före50).

Dagens löppass
Tid: 41.10
Medelpuls: 142
Maxpuls: 157

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar