onsdag 5 juni 2013

Sommarlinne

Å vad skoj det är att sticka zickzack-mönster! I vintras fick jag en släng av Missoni-feber och stickade ett par muddar. Men nu är ett somrigt linne på gång, i Pimabomullen som skulle bli en väska...

Jag har bestämt mig för att inte ha någon strikt ordning på färgerna. Jag startade med en rätstickad kant i rött och fortsätter nu med zickzackiga ränder utan någon förutbestämd ordning.


Jag har ingen bild på linnet ännu, men så här ser provlappen ut. Jag testade både osynliga ökningar och omslagsökningar, och tycker att de sistnämnda passar bäst i det här fallet - det blir lite luftigare. Dessutom går det snabbt att göra omslag.

Funderar lite på axelbanden. Rätstickade band är nog fint, men är det inte risk att de töjer sig? Men om jag stickar riktigt hårt kanske. Annars vore det fint med icord-snoddar som axelband - flätade? - men jag undrar hur man fäster dem i själva plagget så att det blir snyggt?

Och så måste jag bestämma mig för om ringningen ska vara helt rak eller inte. Men det är en bit dit.

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga färger. Det blir ett fint linne!
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Vad snyggt det blir med viggmönster i ränder.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Det här blir jag verkligen sugen på att testa :)

    SvaraRadera