tisdag 24 januari 2012

Älsklingsvantar



Det blåser visserligen rakt igenom dem, men de är perfekta när det är så där mellan plus 5 och minus 5. Den mustiga röda färgen höjer dessutom temperaturen ett par snäpp.

Jag gjorde mönstret själv, fast jag knyckte förstås de olika motiven - ren, fåglar och hjärtan - från olika mönsterböcker och kombinerade med en randig resårstickad mudd. Det blev fint med en [ 3r, 2a ]-mudd i stället för vanlig resår, och jag inbillar mig att den sitter bättre också. På bilden ser vantarna lite knöliga och ojämna ut, men de har faktiskt blivit finare efter användning.

Garnerna är restgarner. Det röda är Fårö, 1-trådigt redgarn i färg 1043 från Borgs vävgarner. Ull förstås. Det vita är Rauma babygarn.

Jag har inte en aning om vad som händer vid första tvätten, kanske fäller det röda på det vita... Jag får nog testtvätta mitt stickprov. Blir det rosa, får jag väl låta bli att tvätta vantarna och låta dem bli skådebröd i stället. Jag har i alla fall ett mönster att utgå ifrån, om jag vill sticka ett par nya.

Dagens löpning
Det krävs lite logistik när man ska transportspringa till jobbet. På arbetsrummet väntar därför handduk, duschgrejer och rena kläder. Så i morgon behöver jag bara äta en mycket liten filfrukost, ta på löparkläderna, ta med SL-kort, mobil, nycklar och annat smått i midjeväskan och ge mig iväg. Och hoppas på att foten håller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar