tisdag 31 januari 2012

Fusk med Selbumössa



Min Selbu modern-mössa växer fram. Mönsterfärgerna är jag extra glad för, det är tre nyanser av min mammas växtfärgade ullgarner som har legat i mitt garnskåp och väntat så länge! Bottenfärgen består av en tråd Drops Alpaca, färg 506 och en tråd svart Merinosilk (Grignasco).

Men modellen – hjälp! Ursprungsmodellen är en basker, extremt snygg, men eftersom jag inte trivs i baskrar har jag räknat om mönstret och minskat vidden. Det fungerar utmärkt. Men nu har jag upptäckt ett problem: Jag vill börja maska av nu, för att få en någorlunda platt avslutning. Men jag är nästan mitt i en rapport och det är ett par centimeter kvar, innan det är dags att börja avmaska. En riktig felräkning alltså.

Följande är säkert helt obegripligt för den som inte är specialintresserad, så ni kan hoppa över de kommande styckena.

Alltså: Mönstret fortsätter hela vägen, även på avmaskningsvarven, så nu måste jag lösa detta…
Två alternativ:
1) Fuska med mönstret, anpassa mönstret på varven före avmaskningsvarven, så att jag kan fortsätta med originalmönstret på avmaskningsvarven. Ganska trixigt, och frågan är hur snyggt det blir?
2) Sluta sticka mönsterstickning när avmaskningsvarven börjar, antingen bara sticka enfärgat, kanske med några smala ränder. Eller ta upp någon liten del av mönstret på toppen, men hoppa över bågmönstret. Enklare, men inte lika snitsigt.

Det här måste jag sova på.

Det tredje alternativet, att repa upp och sticka om finns inte med på kartan.


Tips!
Här kan ni se fröken c:s fina Selbu modern. Och här finns originalet, mönstret av Kate Gagnon Osborn går att ladda ner gratis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar