onsdag 25 juli 2012

Stickar sjal ur Coastal Knits

Jag har skaffat boken Coastal Knits, där varje sida är en njutning och där i stort sett varenda mönster är ett tänkbart projekt. Jag köpte den i första hand för mönstret till koftan på omslaget, men jag har inte något tillräckligt lyxigt och mjukt och härligt garn i garnskåpet utan måste ut på jakt först. Dessutom håller jag ju redan på med min gotlandströja, och det är inte fel om den blir klar först.



Men ett litet, litet projekt ur boken unnar jag mig: ”Sand and sea shawlette” – sjalen på omslaget. Den formas med hjälp av förkortade varv och sen stickar man en spetskant i avvikande färg i ett enkelt men effektfullt mönster: ”Feather and fan”.


Rolig stickning! Och premiär för mig att forma en sjal med förkortade varv. Tekniken kom jag underfund med tack vare Stickskolans suveräna beskrivning. Garnet kommer från mitt garnskåp: en härva Kidazzle Pewter (handfärgat med fin lyster, melerat i vackra dova färger) som jag köpt från Garnkorgen.


Det svåraste med det här projektet har varit att hitta rätt garn till spetskanten. Tyckte först att ett terrakottafärgat Malabrigo Sock skulle bli en bra kontrast. Men det blev ingen höjdare.



Då fastnade jag för Drops Lace i en ljusgrå nyans. Men det blev verkligen trist, spetskanten blev visserligen skir och fin, med rätt fall. Men alldeles för blek.&Så då fick det bli chokladbrunt Cotton Viscose i stället.

Båda varianterna syns på bilden.

Jag gillar egentligen inte att sticka i Cotton Viscose, men färgen och glansen är fin, och det är så få varv att jag kan uthärda...

2 kommentarer:

  1. Det ser ut til å bli et nydelig sjal i koselige farger.

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart garn, vilka färger!
    Tack och bock för boktipset. Var inne och kollade på Ravelry och såg en hel del jag blev sugen på. Lade genast en beställning på bibblan!

    SvaraRadera