söndag 1 september 2013

Långärmat får vänta

På förmiddagen lutade det åt ett löppass i långärmat, och kanske till och med trekvartsbyxor. Men värmen kom, och det blev kortbyxor och kortärmat till slut. Det var lite kyligt i vinden, när jag klev av Roslagsbanan i Solsidan, men det var perfekt temperatur att springa i.

Det blev 14 kilometer i dag. Jag upphör aldrig att förvånas över hur olika löppass kan upplevas. Veckan som gick har jag sprungit 9 km, 4.5 km, 4.5 km och så i dag 14. De båda kortare passen var rena plågan men dagens långpass helt underbart. En bra blandning av skogsstigar, grusväg och asfalt. Jag kom in på Hellasgårdens milspår mot slutet, och det var ok bortsett från "Väggen" där jag bestämde mig för att kliva upp i stället för att hoppa omkring bland stenarna. Utförslöpningen efter Väggen kräver också sitt, stigen består bitvis av rötter och stenar, så det krävs full koncentration för att inte trampa snett.

Tanken är nu att jag ska springa ett långpass i veckan, och lägga på 1-2 kilometer varje vecka fram till Broloppet. I veckorna ska jag kämpa vidare för att bemästra min 4.5-kilometersslinga lite bättre, och så springa något pass på milen eller däromkring.

Och hoppas på att kroppen håller.

1 kommentar:

  1. Djupt imponerad av alla som orkar springa längre än till bussen...

    SvaraRadera