onsdag 19 februari 2014

Snart en hel ärm


Det var så spännande att se hur min Moon Pulls-ärm skulle arta sig, så jag kunde inte lägga ifrån mig stickningen. Man börjar med ärminfodringen (vit på bilden) och byter sen till rätstickning med ett annat garn, därefter en mönsterbård etc - ja, ni förstår.

Enligt beskrivningen ska man använda Lettlopi-garn genomgående till den här tröjan, men jag ville få använda mitt HLK-garn, så jag valde det. Men jag var tvungen att komplettera dels med två olika mönsterfärger, dels med ett riktigt mjukt och ickekliande garn till ärm- och halsinfodringarna.

Så här blev det:

  • Ärminfodring i naturvitt - dubbelt angoragarn (50 procent angora, 50 procent merino).
  • Rätstickad mudd i bränd orange: Cascade 220 Wool Heathers, färg 2425 (Pacific)
  • Vit mönsterfärg: Cascade 220 Wool, färg 8505 (vit)
  • Bottenfärg i mörkt brunt: HLK-garn (Hälsinglands lammkvalitet), färg lavasvart

Stickfastheten är olika på alla garnerna, så jag har fått räkna om mönstret lite. Inget problem med angoragarnet, men HLK-garnet är något tunnare än Cascade. Det verkar gå ganska bra, trots allt. Och jag tror att HLK hör till de där garnerna som fluffar till sig efter tvätt.

Detta är fortfarande riktigt rolig stickning alltså!

1 kommentar:

  1. Vilken vacker ärm! :)
    Ja, visst är det kul med stickintresserade medpendlare - jag hoppas det händer mig oftare.

    SvaraRadera