måndag 1 september 2014

Mitt första garn

Mitt allra första egenspunna garn har tagits av sländan! En liten klibbig härva, fett, gulaktigt, ojämnt men alldeles underbart ullgarn. Det ska förstås tvättas också, det ska bli spännande att se vad som händer då.


I morgon börjar jag på en ny kurs i att spinna, därför behövde jag ta hand om garnet som satt på sländan. Det hade suttit där sedan spånadskursen i vintras. Vi gick lös på otvättad ull, en upplevelse i sig - tur man gillar ulldoft!

Det var en helgkurs, och i efterhand kardade och spann jag lite, men kom sedan av mig och visste inte riktigt hur jag skulle komma vidare. Hur bättrar man på sin teknik? Hur får man ullen att bete sig som man vill? Hur tvinnar man garnet så att det blir tvåtrådigt t ex? Jag hoppades på en fortsättningskurs, men det blev ingen.

Nu har jag anmält mig till en kurs hos Kulturlandskaparna som verkar ha ett väldigt bra upplägg: Fem gånger, varannan tisdag och man kommer vilka tisdagar man vill under ett helt år.

Sen har en hel del spinn-mystik klarnat efter att jag läst The Knitting Seamans spinnguide. Kolla där om ni vill lära er skillnaden på topsband och roving till exempel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar