torsdag 4 september 2014

Ren och skär impuls


Jag har två tröj-/koftprojekt som är nära att bli klara, men vad händer? Jo, jag råkar klicka mig in i Manduzanas Etsy-shop och faller pladask för ett sockgarn (!) i färgen Really Pink. Jag som inte ens gillar att sticka sockor.


Jag la i alla fall direkt upp till ett par Toe Up Ginkgo Socks som Kyoko Nakayoshi har designat. Beskrivning finns på Ravelry och är gratis. Spetsmönstret är jättefint, även om sockan ser knölig och konstig ut på bilden. Och det är enkelt och roligt att sticka.

Däremot har jag klantat till det genom att inte lita på måtten i beskrivningen, så den första strumpfoten blev för lång. Jag har lagt den åt sidan så länge, får repa upp när jag känner mig mentalt stark, och i stället börjat på strumpa 2. Nu har jag lovat mig själv att följa mönstret.

Garnet är precis så där lagom melerat, så att sockorna inte blir för grilliga, utan bara får en levande, snygg yta. Det här är första gången jag stickar från tån och upp - men det är redan en favoritmetod.

4 kommentarer:

  1. Vilken häftig färg - oemotståndlig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är jättefin - inte neon, men näst intill. Blir perfekt i höstmörkret framöver!

      Radera
  2. Vad roligt att se! Det blir superfint! Heja heja med sockan som blev fel!

    SvaraRadera
  3. Tack! Båda sockorna är nästan klara, det kan bli sockpremiär i helgen :)

    SvaraRadera