tisdag 6 oktober 2015

Repa upp och göra nytt

Jag har startat ett litet experiment.

Det här utgår jag ifrån:

  • Ett UFO i rött filtgarn från Bergå, som skulle bli en röd tröja med luser i olika gråa nyanser. Fint mönster och färger, men stickningen påbörjades på 80-talet och jag är inte sugen på en sån tröja längre. Inte alls faktiskt.
  • Solveig Grimstads fina virkade kuddfodral med triangelmönster som jag upptäckte på Ravelry.
  • Min stickkvarn som behöver användas!
  • Mitt lager av ganska stickigt tunt ullgarn som behöver minskas. Gärna snabbt.
Tanken är att det upprepade garnet ska återanvändas till snoddar som jag kan tillverka med hjälp av stickkvarnen. Förhoppningen är att det ska gå att virka stora trianglar (eller andra former) av snoddgarnet, som jag sen kan sammanfoga till en liten matta. Eller virka korgar eller annat av. 

Så här långt har jag kommit - ett fint litet nystan med snoddgarn:


På bilden påminner stickkvarnen om en mandelkvarn, men det finns förstås flera skillnader och en är att kvarnen inte kan skruvas fast på en bordsskiva, utan en får hålla i kvarnen medan en vevar jämnt och fint.

Snart är det dags att testvirka, måste bara skaffa en tillräckligt stor virknål först. 


2 kommentarer: