tisdag 26 mars 2013

Det här med rätstickning

Bara räta maskor är inte min grej. Det borde vara så enkelt, räta maskor fram och tillbaka. Men det är så oändligt tråkigt. Det blir inget flyt i stickningen. Och så stickar jag fel hela tiden. Hur det nu är möjligt.

Till viss del beror felstickandet på att jag stickar i supertunt, dubbelt garn. Det är verkligen mjukt och mysigt, och det färdigstickade blir så mjukt, trots att rätstickningen i sig är rätt vass med sina "åsar". Men ibland får jag bara med mig en av trådarna, och eftersom det är så enkelt att sticka rätstickning så tittar jag inte så mycket på stickningen medan jag stickar och upptäcker felet först flera varv senare.

Sen kan det förstås vara fint med partier av rätstickat i en slätstickning, men något större rätstickat projekt kommer jag definitivt inte att ge mig på.


Men det färdiga resultatet av det aktuella rätstickande blir bra, det känner jag redan nu: en rätstickad, cerisefärgad sjal med en spetskant i melerat rött och cerise. Det cerisa garnet är från Tedman & Kvist - Merino extra fine lace (limited collection) och det melerade är ett Malabrigogarn - Lace.


Beskrivningen kommer från Knitscene accessories 2012 som innehåller massor av roliga projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar