måndag 21 oktober 2013

Hallå, löpningen då!?

Jag trappade ner löpträningen ordentligt efter halvmaran i början av oktober. Det är skönt att springa utan att känna sig pressad av att man behöver "tugga kilometer".

Tre dagar efter loppet tog jag cykeln till jobbet, totalt drygt 2 mil. Fem dagar efter, på fredagen, sprang jag hem från jobbet, drygt en mil. Och det kändes helt ok och färdigvilat.

I förra veckan sprang jag varannan dag, två 7-kilometerspass och ett milpass. Det känns som en mer lagom träningsdos än den jag hade i september då jag sprang mellan 2,5 och 5 mil per vecka.

Ett långpass på 15 km då och då är förstås inte fel, för att inte tappa den uthållighet jag har byggt upp. Varannan helg kanske?

2 kommentarer:

  1. Jisses! Hur lång tid tar det att ta sig från fyra kilometer till en mil? En annan var ju dum nog att anmäla sig till Vasaloppet och nu sitter jag här och börjar inse att det är jäkligt hög tid att dra igång med träningen. Och jag mår inte alltid helt bra när jag springer fem kilometer och borde väl gå ner någo till en börjant. Tänkte mig runt tre löppass i veckan. Tips? :P Långt och långsamt eller kortare och snabbare?

    SvaraRadera
  2. Hej Elin! Jag har lite tips, jag funderar på att göra ett löparinlägg här på bloggen i veckan om just det här med att komma igång på ett bra sätt. Återkommer!

    SvaraRadera