måndag 7 januari 2013

Snabbare med gps

Trenden är att mitt medeltempo blir bättre för varje gång jag springer med nya gps-klockan. När kilometertiden börjar sjunka kan man trycka på lite extra, och nästan direkt se effekten av fartökningen. Mycket bra för mig som har en tendens att bli lat och sacka när det är lättsprunget, det vill säga plan mark.

Det kan förstås bli en belastning att springa med klocka också, risken är att man känner sig frustrerad och missnöjd när man inte kan hålla tänkt tempo. Men just nu är det bara skojigt. För övrigt skulle jag nu behöva få upp pulsen lite mer, springer för mycket i bekvämlighetszonen.

Dagens transportlöpning
Sträcka: 6,9 km
Tid: 41.21
Medeltempo: 5.58
Medel-/maxpuls: 142/153
Kommentar: När jag på avstånd såg bilarna svischa förbi på motorvägen slog det mig hur nöjd jag var med att få springa där, nästan ensam i mörkret (bortsett från ett 10-tal cyklister - respekt för er som är så ihärdiga!), och slippa sitta i en bil eller på bussen. Dessutom uppskattar man bekvämligheten med bussresandet desto mer om man transportlöper ibland.

Söndagens löpning
Sträcka: 6,2 km
Tid: 35.12
Medeltempo: 5.43
Medel-/maxpuls: 138/153
Kommentar: Lite krispigare i luften i dag. Nästan sol också. Säkert nyttigt att springa i dagsljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar