söndag 13 juli 2014

Nytt intervallupplägg

Utöver veckans tre löppass utomhus, har jag testat ett nytt slags intervallpass. Utöver löpningen cyklar jag till jobbet några dagar per vecka. En mil enkel resa. Och i fredags, när jag parkerat cykeln hemma och hämtat inomhusskor gick jag ner på mitt lokala gym.

Tanken var att köra intervaller på crosstrainern, men jag avbröt efter 10 min och bytte till löpband. Jag var uppvärmd vid det laget, minst sagt, så jag satte farten till 12 km/h direkt, och sprang 90-sekundersintervaller med ståvila emellan. Vet inte hur lång tid jag vilade, men det var inte särskilt länge. Jag gick inte på tiden utan kollade pulsen som fick gå ner ett visst antal slag innan jag fortsatte med nästa intervall. Totalt blev det 2 km i 5-minuterstempo.

Perfekt att komma cykeluppvärmd till löpbandet. Det är ett sätt att få in mer löpkvalitet under veckan, i stället för att "nöta kilometrar" varje gång.

Veckans övriga pass - alla genomförda med mycket hög svettfaktor:

Söndagens backiga pass
Sträcka: 10,0 km
Tid: 1.03,42
Medeltempo: 6.22
Kommentar: Mulet och skönt i 2 kilometer, sen kom solen fram...

Torsdagens morgonlöpning till jobbet
Sträcka: 6,1 km
Tid: 38,00
Medeltempo: 6.14
Kommentar: Kortade av sträckan och tog bussen sista biten. Egentligen är det bättre att börja med att åka kollektivt, för att gå ombord på en varm buss och dessutom eftersvettas är inte så trevligt, varken för mig eller medpassagerarna.

Måndagens långpass - Årstaviken runt och lite till
Det blev ofrivillig vila efter ungefär 7 km på grund av broöppning. Så passet blev nog knappt en km längre än den uppmätta sträckan eftersom jag glömde slå på Garmin när jag började springa igen.
Sträcka: Cirka 13 km totalt (12.3 på klockan)
Tid: 1.16,35
Medeltempo: 6.15
Kommentar: Varmt! Sjöblöt efter bara 2 km. Bra att jag tog med vätskebältet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar