onsdag 14 mars 2012

Jätteenkel spetsstickning

Spetsstickning är jättelätt. Om mönstret är så enkelt att även en ovan spetsstickare (läs: jag) kan lära sig det utantill. Mönstret till Helene Wallins spetshalsduk finns på Stickas webbplats.

Jag har gjort två halsdukar. Och det är risk för att det blir fler.


Först en röd i Fårö, redgarnet från Borgs vävgarner som jag även använt till älsklingsvantarna. Det krävs väldigt många varv när man vill ha en lång och användbar halsduk, men stickningen fick följa med på bussen några veckor och nästan utan att jag märkte det växte den till lagom längd. Jag har använt den SÅ mycket, både ute och inne. Lätt, smidig och sticks nästan inte alls.


Den röda fick senare en kompis, i lysande ärtgrönt (snyggare grön färg än på bilden).

Hittade inte rätt grön nyans först, men Litet Nystan hjälpte mig att hitta två tunna, mjuka, ickesticksiga garner som blev perfekta tillsammans: Merino Extrafine Lace (Tedman & Kvist) och Viva, 30% silke, 70% ull (Warp & Wept )
Jag använde stickor 4,5 – och för att få en lite smalare halsduk la jag upp färre maskor än i beskrivningen. Det blev perfekt!

Kanske läge för en blå också, i det isländska Lopi-garnet jag köpte på Syfestivalen.

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina. Vilka härliga färger...önskade jag kunde sticka. Kram Sanna

    SvaraRadera
  2. Och just det, HV. Den kurs jag ska gå sträcker sig över ett helt år. Så det är åtta helger tror jag... :)

    SvaraRadera
  3. Härligt mönster! Fina färger! Jag ska sticka en tröja i det här vackra mönstret. Tack för tips! Kram, Lena

    SvaraRadera